vineri, 19 decembrie 2008

So this is Christmas...

room-full-of-santa-clauses-or-father-christmas-on-


A mai ramas mai putin de o saptamana pana la Craciun…nu as vrea sa ma bag intr-o descriere/discutie a implicatiilor religioase ale acestei mari sarbatori crestine, ale minunii Nasterii si blablabla pt ca din punctul meu de vedere partea asta este cat se poate de personala. Fiecare simte/crede ce vrea si nu trebuie sa fie pus pe tapet in fata tuturor. Nu ma intereseaza aspectele astea. Altceva ma surprinde pe mine in perioada asta - si anume “spiritul craciunului bucurestean”, sau in fine, s-ar putea ca fenomenul sa nu fie limitat la granitele insoritului Bucuresti, dar eu de aici observ lucrurile...

Normal ar fi sa incep totul prin definirea a ceea ce inseamna “spiritul craciunului”. Ei bine, sincera sa fiu, nu mai stiu exact in ce consta cu adevarat acest lucru... peste tot aud refrenul cu “anotimpul in care esti mai bun, stai alaturi de cei dragi si faci cadouri”. Buuun. Si, altceva? Adica, doar atat inseamna Craciunul? Daca atata lucru inseamna Craciunul, atunci, fie-mi cu iertare, dar la ce bun sa mai facem atata caz pe seama lui... nu cumva asa suntem in tot timpul anului? De fapt, asa ar trebui sa fim in tot timpul anului. N-am inteles nici pana in ziua de azi de ce au oamenii nevoie de sarbatori, de zile marcate cu rosu in calendar ca sa se comporte normal...that beats me.

Imi amintesc de cand eram micuta si asteptam Craciunul cu atata infrigurare. Ce vremuuuuri. Bine, pe vremea mea il asteptam pe Mos Gerila, dar nu asta e partea importanta. Nu schimba nimic. Eram absolut fascinata de brad... era atat de mare (de fapt pe langa mine totul era mare), impodobit cu tot felul de jucarele, globulete, bombonele si betele, stralucea si mirosea a... mirosea a... fericire. In noaptea de 24 nu dormeam aproape deloc, ma chinuiam sa stau sub brad si ma trezeam din 3 in 3 ore si intrebam “Babule, ce mai faci?” (in traducere “babule” inseamna “bradule” – am vorbit foarte devreme dar si foarte stricat ). Apoi dimineata ma minunam cum de a venit Mosul si eu nu l-am vazut. Si ma bucuram de cadourile primite. Oricare ar fi fost ele. Ei bine, ce s-a schimbat de atunci? Da, stiu , am crescut, am aflat cine este de fapt Mos Craciun (dureros moment, btw), dar bucuria aia, unde s-a pierdut? Cadouri primesc si acum, bradul este nelipsit...unde este spiritul Craciunului?

Sentimentele mele legate de Craciun au devenit ingrijorator de boante, s-au tocit enorm. Primesc si fac cadouri ca in oricare alta perioada a anului, sunt alaturi de cei dragi ca intotdeauna, doar bradul ce mai confera specificitate. Ah, da si cozonacul cald facut de mama. Altfel, ar fi putut sa se numeasca orice zi Craciun pentru ca eu ma simt cam la fel... Cred ca ma transform in batranul Scrooge.

De fapt daca stau mai bine sa ma gandesc din punctul meu de vedere”Craciunul” este de ceva vreme incoace un bun de larg consum, un bun comercial si o strategie de marketing. In asta s-a transformat Craciunul... nu stiu cine a avut pentru prima oara idee asta, multi ii fac responsabili pe cei de la coca cola pt aducerea in prim-planul strategiei de marketing pe Mos Caciun, pe care l-au imbracat in culorile firmei si l-au omenit pe batran cu respectiva licoare. Si asta undeva prin america anilor ‘20... de atunci lucrurile au tot evoluat. Acum chiar si noi asistam la “comercializarea” si “westernizarea” sarbatorilor de iarna. De exemplu, marile hipermarkete si puzderia de mall-uri bucurestene au inceput cam de la sfarsitul lui octombrie impodobirea cu globulete si ornamente de tot soiul. Din octombrie !!! Au aparut apoi ofertele de sarbatori in toate magazinele la majoritatea produselor. Ulterior au debutat ofertele turistice catre Laponia. S-a stipulat apoi ca este absoulut inacceptabil ca bradul sa fie impodobit ca anul trecut pentru ca s-au modificat radical tendintele in moda pentru iarna 2008. Colindatorii care viziteaza in perioada aceasta mahalalele bucurestene, aceia care colinda cu fanfara, la ei ma refer, s-au emancipat pana si ei, nu mai canta clasicele colinde romanesti, nu, nu, nu, fereasca sfantul. Nu mai au cautare, nu mai aduc profit, a trebuit schimbata strategia de marketing. Si astfel, azi-noapte rasuna berceniul pe ritmul gingal-belsilor si al celorlalte clasice christmas-carols americane: “Joy to the world” si “Let there be peace on earth”. Instrumental, cum spuneam. Tot de ieri am inceput sa primesc pana si esemesuri “de sezon”. Haioase ce-i drept, asta daca nu s-ar termina cu deja obositoarea formula “trimite mai departe la minim 5 prieteni...blablabla”...

Deci ce a mai ramas din Craciun? Ce mai inseamna pana la urma Craciunul, in afara de o profitabila strategie de marketing? Eu una nu mai stiu….s-a transformat in ceva comun si fad. Am pierdut bucuria Craciunului de odinioara, am pierdut notiunea de “spiritul Craciunului”. Le declar nule...

4 comentarii:

  1. eu zic ca inca se mai pastreaza spiritul craciunului,mie cel putin craciunul imi aduce aminte de copilarie si intr-un fel sau altul traiesc mereu momente speciale alaturi de cei dragi sufletului meu.intr-adevar, craciunul a fost transformat intr-un produs,intr-o strategie de marketing...dar poate fi totusi pastrat ca una din cele mai frumoasa sarbatori...totul e sa stii cum sa traiesti bucuria acelor traditii...cum sa dai si sa primesti cadouri simbolice, fara vreun interes material, cum sa asculti un colind si cum sa zambesti ca odinioara atunci cand impodobesti bradul...

    RăspundețiȘtergere
  2. @recipe4chaos: e bine daca reusesti sa te mai bucuri de Craciun ca un copil :) e o perioada frumoasa,nu pot spune ca nu ma bucur acum insa nu stiu in ce masura ma bucur pt ca e craciun. mai de graba craciunul este "mijlocul" decat "cauza" ...craciunul a devenit un cliseu in bucuresti, parerea mea :( cu greu poti vorbi de traditii...

    orisicum, sarbatori fericite si sa iti aduca Mosul exact ceea ce iti doresti ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. ancu draga, uite.. mi-a ramas in minte aia cu "obsedata de teoria conspiratiei". De ce conteaza ca unii au profit de pe urma Craciunului? Adica.. gandeste-te ca ai nosri parinti faceau cu greu rost de cadouri care acum noua ne sunt la indemana. Pe mine mama incepuse sa ma supere cum ca sa imi dea bani sa imi iau cadou de Craciun (!) si i-am spus: cadoul mi-l aduce Mos Craciun, ca e prin intermediul tau sau nu, nu ma intereseaza. Mda, am 21 de ani, inca dorm langa brad in noaptea de ajun.Si nu trebuie neaparat sa te bucuri pentru ca e Craciun.. ci trebuie sa te bucuri ca in zilele astea ajungi sa iti petreci mult mai mult timp cu ai tai. Gandeste-te la cei care au rude pe cine stie unde si pt care sarbatori= concediu= isi vad familia.
    Sarbatori fericite si sper sa il re-descoperi pe mos :)

    RăspundețiȘtergere
  4. ush, problema mea in sine nu este legata de faptul ca cineva scoate bani din piatra seaca. putin imi pasa de aspectul profitului, ma deranjeaza insa exagerarea cu care se folosesc comerciantii de sarbatorile de iarna. adica, din moment ce incepi promovarea inca din octombrie, inseamna ca 3 luni din 12 luni tu te folosesti de emblema Craciunului, ori orice lucru folosit atat de des se banalizeaza, se demitizeaza, devine cliseu. si asta s-a intamplat . de-asta ziceam eu ca e pacat, nush daca m-am facut inteleasa...cat despre concedii si revederea familiilor, ai dreptate,nimic de zis, insa nu confera specificitate craciunului. nu sunt singurele momente in care stai alaturi de cei dragi. cel putin in cazul meu personal, asta ca sa nu mai generalizez. ai spus insa un lucru care m-a pus pe ganduri, si iti dau dreptate, si anume partea cu "bani in loc de cadou de craciun". acum am realizat ca in toata perioada asta de decembrie, perioada in care pt mine personal este rost de cadouri (mos nicolae, ziua mea, mos craciun) am primit in proportie de 90% bani si intr-adevar de bucurat m-am bucurat doar la putinele "nimicuri" pe care le-am primit cadou, cu toate ca sumele primite bateau cadourile pe genunchi ...intr-adevar, aici se pierde mult din "spiritul craciunului". cred ca pana la urma elementul surpriza conteaza cel mai mult :)

    sarbatori fericite sa ai si tu, draga ushin, si sa iti aduca mosul multe CADOURI ;)

    RăspundețiȘtergere

Lasa un suvenir: